אזרחות פולנית – 5 שאלות ותשובות נפוצות

לאחר הצטרפותה של פולין למדינות האיחוד האירופי בשנת 2004, הפכה האזרחות הפולנית לנחשקת ביותר. זאת לנוכח העובדה שהחזקה באזרחות הפולנית מקנה מגוון רחב של זכויות והטבות בתחומים שונים.

המאמר שלפניכם, מרכז 5 שאלות ותשובות נפוצות בנוגע להוצאת אזרחות פולנית, ועשוי לסייע לכם טרם תחילת הליך ההתאזרחות.

אזרחות פולנית – 5 שאלות ותשובות נפוצות

מי זכאי לאזרחות פולנית?

חוק האזרחות הפולני קובע תנאים לזכאות לאזרחות פולנית. על פי החוק, על מנת להחזיק באזרחות פולנית על המבקש להוכיח כי הוא צאצא לאזרח פולין שלא איבד זכאותו לאזרחות פולנית בעקבות שינויים שונים שנעשו בחוק הפולני במהלך השנים.

גם צאצאים לאזרחים שנולדו בשטחים שסופחו לפולין בין מלחמת העולם הראשונה לבין מלחמת העולם השנייה, שטחים אשר לאחר מלחמת העולם השנייה סופחו למדינות ברית המועצות לשעבר כגון אוקראינה ובלרוס, יהיו זכאים לאזרחות פולנית.

יש לשים לב, כי מי שנולד לפני שנת 1951 ומבקש להתאזרח, יהיה זכאי לאזרחות רק במידה שאביו נולד בפולין. המבקשים להתאזרח שנולדו לאחר 1951, יהיו זכאים גם במידה שרק האם היא אזרחית פולין.

נקודה חשובה נוספת, נוגעת לעניין השירות הצבאי, שכן גברים שעלו מפולין לפני שנת 19/01/1951 ושירתו בצה"ל או נרשמו למערך המילואים, איבדו את זכאותם לאזרחות פולנית וכך גם צאצאיהם לא יהיו זכאים להתאזרח. בדומה לכך גם נשים שעלו מפולין לפני שנת 19/01/1951 והיו בתאריך זה מעל גיל 18 הן וצאצאיהם איבדו גם כן את אזרחותם הפולנית.

מהו אורך הליך הוצאת האזרחות הפולנית?

בנוגע לאורך הליך הוצאת אזרחות פולנית כל מקרה נבחן לגופו, ועשוי לנוע בין מספר חודשים בודדים ועד שנתיים. השוני נובע מכך שאורך הליך ההתאזרחות תלוי במספר גורמים משתנים. לדוגמא, פרק הזמן הנדרש להמצאת המסמכים הרלוונטיים והוכחת הזכאות עשוי להיות ארוך וסבוך יותר בתיק אזרחות אחד, וקל ומהיר יותר בתיק אזרחות אחר. כמו כן, גם תרגום המסמכים וקבלת אישורים מתאימים עשויים לקחת זמן.

האם ניתן להחזיק באזרחות פולנית וישראלית יחד?

התשובה לשאלה זו הינה חיובית. אין דרישה לוותר על אזרחות זרה בה מחזיק המבקש על מנת להחזיק באזרחות פולנית. כך, אזרח הישראלי הזכאי לאזרחות פולנית יכול להחזיק באזרחות כפולה – פולנית וישראלית גם יחד ואף להחזיק באזרחות נוספת בתנאי שאותה מדינה מאפשרת זאת לדוגמא ניתן להחזיק בנוסף לאזרחות הישראלית והפולנית גם דרכון אמריקאי.

האם בן/בת הזוג לאזרח פולין זכאים לאזרחות פולנית?

בן/ בת הזוג לאזרח פולין אינו זכאי/ת לאזרחות פולנית באופן אוטומטי, אך יכול לזכות בה במידה שממלא אחר התנאים שקובע החוק הפולני. בן/בת זוג לאזרח פולין יהיה זכאי לאזרחות פולנית לאחר שהתגוררו במשותף בפולין, לפרק זמן של שלוש שנים רצופות לפחות.

מהם יתרונות האזרחות הפולנית?

כפי שצוין קודם, אזרחי פולין נהנים משלל הטבות הנוגעות לתחומים רבים:

  1. מעבר חופשי בין מדינות האיחוד האירופי ומדינות ברחבי העולם – אזרחי פולין נהנים ממעבר קל ונוח בין מדינות האיחוד האירופי, כאשר החזקה באזרחות פולנית מקצרת את הליך הבידוק הביטחוני ומקלה על דרישת הטפסים. בנוסף, בעלי דרכון פולני אינם נדרשים להוציא ויזה על מנת להיכנס למדינות כמו ארה"ב ואוסטרליה.
  2. לימודים במוסדות האקדמיים היוקרתיים בעולם – בפני המחזיקים בדרכון פולני נפתחת האפשרות לרכוש השכלה גבוהה במוסדות האקדמיים הטובים בעולם, תוך סבסוד לימודים חלקי או מלא. מדובר בהזדמנות פז לפיתוח הקריירה האישית.
  3. תעסוקה עשירה ברחבי האיחוד האירופי – המחזיקים בדרכון פולני נהנים מאפשרויות תעסוקה נרחבות במקצועות השונים. יתרון זה אטרקטיבי במיוחד שכן מדינות אלו נחשבות למדינות מפותחות ועשירות. בנוסף, נפתחת בפני המחזיקים בדרכון פולני אופציה להשקעות ולרכישת נכסים.
  4. אפשרות למגורים ברחבי האיחוד האירופי – באפשרותם של המחזיקים בדרכון פולני להתגורר בכל אחת ממדינות האיחוד האירופי ללא צורך בהסדרת אישורים מיוחדים וללא הגבלת זמן מגורים.

לסיכום, האזרחות הפולנית פותחת בפני המחזיקים בה מגוון רחב של אפשרויות תעסוקה, מגורים ולימודים. בנוסף,. לפיכך, אם מצאתם כי הנכם זכאים לאזרחות פולנית, כדאי לממש זכאותם בהקדם.

ליצירת קשר

כתובת: מגדל היובל ק' 9, עין הקורא 10, ראשל”צ

טלפון: 077-9974549

פקס: 03-9563287

דוא"ל: