אזרחות פולנית לילדים

בשנים האחרונות, חלה עלייה במספר הישראלים המעוניינים באזרחות אירופאית, ובאזרחות פולנית בפרט. מאמר זה יסביר, תחילה, מי זכאי לדרכון פולני, ולאחר מכן יתמקד בזכאותם של ילדים לדרכון פולני.

זכאות לדרכון פולני

כדי להיות זכאי לדרכון פולני, יש להיות זכאי לאזרחות פולנית. חוק האזרחות הפולני קובע שכל אדם שאביו, או אמו, או שני הוריו, הם בעלי אזרחות פולנית – הוא בעצמו בעל אזרחות פולנית מרגע לידתו, גם אם הוא לא נולד בפולין.

חשוב לציין שאדם יכול להיות זכאי לדרכון פולני גם אם לא היה זכאי לאזרחות פולנית כשנולד. ואולם, כדי שאותו אדם אכן יהיה זכאי לכך בסופו של דבר, עליו להוכיח שהוא גר בפולין בחמש השנים האחרונות, וכן להחזיק באישור תושבות.
הזכאות לדרכון פולני חלה גם על כל אדם שמוכיח לרשויות הפולניות שמי מאבותיו החזיק באזרחות פולנית, שלא אבדה לאף אחד מצאצאיו עד לאדם שמעוניין בדרכון פולני (או שאבדה לאחר שלילדו של הצאצא מלאו 18).

האם ילדים זכאים אוטומטית לדרכון פולני?

אם אדם מחזיק באזרחות פולנית, ילדיו זכאים אוטומטית לאזרחות שכזו, גם אם ההורה השני שלהם אינו מחזיק באזרחות פולנית. כשמדובר בילדים קטינים (מי שטרם הגיעו לגיל 18), ניתן, על פי רישום תעודת לידה ישראלית במשרד הפנים של פולין, להנפיק עבורם דרכון פולני גם ללא אישור אזרחותם הפולנית. עבור ילדים בגירים (מי שכבר מלאו להם 18), הנפקת הדרכון הפולני כרוכה באישור אזרחותם הפולנית.

בנוסף, חשוב לזכור שישנם ילדים שנולדים מחוץ לנישואין של אחד מהוריהם. אם לאמם של ילדים אלה יש אזרחות פולנית, הם זכאים אוטומטית לדרכון פולני. לאביהם של ילדים אלה יש אזרחות פולנית, הם זכאים לדרכון פולני ולאזרחות פולנית בתנאי שאביהם הכיר בהם תוך שנה מלידתם.

האם לידה בפולין מזכה את הנולד באזרחות פולנית?

אזרחות פולנית נקבעת על פי חוק האזרחות הפולני. חוק זה עבר ארבעה גלגולים:

  1. ב-31 בינואר 1920 (נכנס לתוקף לראשונה)
  2. ב-19 בינואר 1951
  3. ב-21 באוגוסט 1962
  4.  ב-15 באוגוסט 2012 (חוק האזרחות הפולני הנוכחי, נכון לכתיבת שורות אלה).

החוק קובע שילדים שהוריהם פולניים זכאים לאזרחות פולנית אלא אם כן אזרחותו נשללה בנסיבות הקבועות בחוק הפולני. על אחת כמה וכמה אם הם נולדו בפולין (אך גם אם נולדו במדינה אחרת). באשר לילדים שנולדו בפולין אך להורים שאינם פולניים, קובע חוק האזרחות הפולני שהם זכאים לאזרחות פולנית רק אם אזרחותם של הוריהם אינה ידועה.

כלומר, לידה בפולין לא בהכרח מזכה את הנולד באזרחות פולנית.

האם ילד יכול לוותר על האזרחות הפולנית?

מה נותנת האזרחות הפולנית לילדים?

אמנם, כאמור, בשנים האחרונות קיימת עלייה במספר הישראלים המעוניינים באזרחות פולנית. אך נשאלת השאלה מדוע הדבר קורה, כלומר מה נותנת האזרחות הפולנית, הן לילדים בפרט והן לכל אדם.

ראשית, פולין היא אחת מ-27 המדינות החברות באיחוד האירופי. לכן, כל אדם בעל אזרחות פולנית יכול לחיות, ללמוד ולעבוד בכל אחת מ-27 מדינות אלה (בין מדינות אלה: ספרד, איטליה, גרמניה ועוד).

מדובר ביתרון משמעותי על פני מי שאין לו אזרחות פולנית, בעיקר בכל הקשור ללימודים: סטודנטים בכלל, וסטודנטים ישראלים בפרט, מתקשים להתנהל באופן עצמאי מבחינה כלכלית: הכנסותיהם אינן גבוהות ויציבות ובדרך כלל עוד אין להם נכסים משלהם. לכן, על מנת לממן את שנות לימודיהם, הם נעזרים בהורים שלהם או בלקיחת הלוואות מהבנק. בעלי אזרחות פולנית יכולים ללמוד לימודים אקדמיים בכל אחת ממדינות האיחוד האירופי בעלות נמוכה, או אפילו בחינם, או לקבל מימון כספי למחייה – ובכך נחסך מהסטודנטים סכום כספי לא מבוטל, ואם לא הייתה להם אזרחות פולנית – ככל הנראה שהיה נעשה שימוש בסכום זה.

בנוסף, משפחות רבות, כולל כאלה עם ילדים, מעוניינות לטוס לביקור בארצות הברית. ואולם, כניסה לארצות הברית כרוכה בקבלת ויזה (אשרת הגעה), ומאוחר יותר – בקבלת אישור כניסה מנציג ההגירה. זהו הליך בירוקרטי יקר, ארוך ומעייף, שגורם לרבים המעוניינים לטוס לארצות הברית – לא להגשים את רצונם.

מי שמחזיק באזרחות פולנית יכול להיכנס לכ-160 ממדינות העולם, כולל לארצות הברית, ללא כל צורך בויזה.

ניווט מהיר: שגרירות פולין קביעת תור

ליצירת קשר

כתובת: מגדל היובל ק' 9, עין הקורא 10, ראשל”צ

טלפון: 077-9974549

פקס: 03-9563287

דוא"ל: