איך להשיג דרכון פולני?

לאחר הצטרפותה של פולין למדינות האיחוד האירופי, הדרכון הפולני הפך נחשק ביותר בקרב הישראלים וזאת לאור העובדה כי הדרכון הפולני מקנה למחזיקים בו זכויות רבות.

התנאי הבסיסי לקבלת דרכון פולני הוא הוכחת קשר דם לאזרח פולין שלא איבד את זכאותו. המאמר שלפניכם מרכז את עיקר המידע בנוגע לדרכון הפולני ועשוי לסייע לכם להבין כיצד ניתן להשיגו.

איך להשיג דרכון פולני?

מי זכאי לדרכון פולני?

כפי שצוין קודם, העיקרון הבסיסי שקובע החוק הפולני על מנת להיות זכאים לדרכון פולני הינו הוכחת קשר דם לאזרח פולין שלא איבד את זכאותו לאזרחות בעקבות שינויים שנעשו בחוק במהלך השנים. עם זאת, קיימות הגבלות לזכאות לדרכון פולני הקבועות על פי שנת לידה של המבקש דרכון:

  • מבקש דרכון פולני שנולד לפני שנת 1951, יהיה זכאי לדרכון פולני רק במידה שאביו היה אזרח פולין.
  • לעמת זאת, מבקש דרכון פולני שנולד לאחר 1951, יהיה זכאי לדרכון גם במידה שרק אימו הייתה אזרחית פולין.

חשוב לציין, כי ניתן להוציא דרכון פולני גם כאשר הדור הקודם לא מימש זכאותו לקבלת הדרכון. כלומר, נכדו של בעל האזרחות המקורי יהיה רשאי לממש את זכאותו לדרכון גם במידה שהוריו לא מימשו את זכאותם, תוך הוכחה כי הדור המקורי אכן זכאי לדרכון.

קיימת מגבלה נוספת בהוצאת דרכון פולני, התלויה בעניין השירות הצבאי. צאצאיהם של גברים שעלו ארצה לפני 1951 ושירתו בצה"ל או היו רשומים למערך המילואים לפני 19/01/1951, לא יהיו זכאים לקבלת דרכון פולני. בדומה לכך גם צאצאיהן של נשים שעלו ארצה לפני 1951 וביום 19/01/1951 היו מעל גיל 18, , לא יהיו זכאים לדרכון פולני.

האם בן/בת הזוג של אזרח פולין זכאי/ת לדרכון פולני?

בן/בת הזוג של אזרח פולין זכאי לדרכון פולני בתנאים מסוימים, והזכאות לדרכון אינה נקנית באופן אוטומטי. בן/בת הזוג יהיה זכאי לדרכון פולני במידה שבני הזוג התגוררו יחדיו בפולין לתקופה של 3 שנים לפחות.

אילו מסמכים נדרשים להוצאת דרכון פולני?

המבקש להוציא דרכון פולני נדרש להוכיח קשר דם לאזרח פולין. יש להוכיח כי מתקיימים שני תנאים:

  1. הוכחת זכאותו של בעל האזרחות המקורי – ישנם מספר מסמכים העשויים להוכיח את זכאותו של בעל האזרחות המקורי לדרכון פולני: תעודת לידה, תעודת זהות נוכחית, הוכחה להחזקה קודמת של אזרחות פולנית ע"י דרכונים או תעודות זהות פולניות ישנות.
  2. הוכחת קשר משפחתי של המבקש דרכון פולני לבעל האזרחות המקורי – מסמכים העשויים להוכיח את הקשר המשפחתי לבעל האזרחות המקורים הם תעודת לידה, תעודת זהות או מסמכי מצב אזרחי כגון תעודות נישואין.
    חשוב לציין, כי אם אבד מסמך, ניתן לשחזר את המסמך שאבד תוך פנייה למשרד הפנים לבקשת שחזור. על כן, ניתן להיעזר ברשויות הפולניות, בסוכנות היהודית, במוסד יד ושם, בארכיונים בינלאומיים ועוד.

איך ניתן לקבל את הדרכון הפולני?

טרם הגשת בקשה להוצאת אזרחות פולנית יש לאסוף תיק מסמכים המוכיח כי הנכם זכאים לאזרחות פולנית ולפיכך גם לדרכון פולני. לאחר איסוף המסמכים הרלוונטיים להוכחת הזכאות בתיק האזרחות, נדרש לתרגם את המסמכים ולאשרם בחתימת נוטריון. לאחר שהתיק מכיל את כלל המסמכים, הטפסים והאישורים הנדרשים, התיק יוגש לרשויות הפולניות לבחינת הבקשה.

כמה זמן לוקח להוציא דרכון פולני?

כפי שצוין קודם, משימת איסוף המסמכים היא אינה תמיד משימה פשוטה, ולעיתים תהליך זה לוקח זמן שכן הוא כרוך בבדיקה מעמיקה ואיתור המסמכים. לפיכך, זמן הוצאת הדרכון הפולני משתנה בין מקרה למקרה ותלוי בנסיבות, בסביכות התיק ובגורמים משתנים נוספים. התהליך עשוי לנוע בין מספר חודשים ועד למעלה משנתיים.

לסיכום, לאור העובדה כי המצאת המסמכים ותרגומם עשויים להפוך למשימה לא פשוטה, מומלץ לפנות לקבלת ליווי משפטי בעניין על מנת שהבקשה להוצאת דרכון פולני תוגש בזריזות וביעילות.

ליצירת קשר

כתובת: מגדל היובל ק' 9, עין הקורא 10, ראשל”צ

טלפון: 077-9974549

פקס: 03-9563287

דוא"ל: