כמה זמן לוקח להוציא דרכון פולני

רצונם של ישראלים להוציא דרכון אירופאי, ובפרט דרכון פולני, הולך וגובר בשנים האחרונות. מאמר זה יסביר מי זכאי להוציא דרכון שכזה, מה כולל תהליך הוצאת הדרכון וכמה זמן הוא לוקח, מה עולה בגורל האזרחות הישראלית אם מוציאים דרכון פולני ומהם היתרונות שיש למי שמחזיק דרכון פולני על פני מי שאינו מחזיק בדרכון שכזה.

מי זכאי לדרכון פולני?

על כל אדם שמעוניין להוציא דרכון פולני, לוודא שהוא זכאי לאזרחות פולנית. הזכאות לאזרחות פולנית נקבעת לפי חוק האזרחות הפולני. לאדם שלפחות לאחד מהוריו יש אזרחות פולנית, יש אזרחות פולנית מלידה, בין אם הוא נולד בפולין ובין אם לאו.

ואולם, חשוב להבהיר שגם אדם שלא זכאי לאזרחות פולנית מלידה, יכול להיות זכאי לדרכון פולני. לשם כך יש להוכיח מגורים בפולין בחמש השנים האחרונות, ולהחזיק באישור תושבות. בנוסף, אם לאותו אדם יש, תחת חסותו, ילדים שגרים בפולין – גם עליהם חלה האזרחות הפולנית.

מי שעוד זכאי לדרכון פולני הוא כל אדם שמוכיח לרשויות בפולין שמי מאבותיו החזיק באזרחות פולנית, שלא אבדה לאף אחד מצאצאי אותו אדם עד לאדם שמעוניין בדרכון פולני (או שאבדה כשילדו של הצאצא כבר היה בגיר).

מהו תהליך הוצאת הדרכון הפולני?

תהליך הוצאת הדרכון הפולני כולל מספר שלבים:

בדיקת זכאות ראשונית: עורך דין/נוטריון בודק, בשיחת טלפון, עם המעוניין בדרכון פולני, האם הוא אכן עומד בתנאי הסף לקבלת דרכון זה.

בדיקת זכאות מקיפה יותר: באמצעות שאלון קצר.

קבלת הצעת מחיר ורשימת מסמכים: אם המעוניין בדרכון פולני נמצא זכאי לדרכון זה, הוא מקבל הצעת מחיר ורשימת מסמכים שעליו להמציא. דוגמא לסוג המסמכים הדרושים לצורך התהליך:

  • תעודת לידה
  • תעודת נישואין
  • תעודה אשר מעידה על שינוי שם המזכה
  • תעודה אשר מעידה על כך שלמזכה יש אזרחות ישראלית
  • סריקת דרכון של המעוניין בדרכון פולני ושל בן/בת הזוג שלו
  • כל מסמך פולני שיש בידי המעוניין בדרכון פולני ו/או משפחתו.

הגשת בקשה רשמית לקבלת אזרחות פולנית למסמכים הדרושים לדרכון: על ידי קביעת פגישה במשרד עורך הדין/הנוטריון.

אישור האזרחות הפולנית וקבלת המסמכים הדרושים לדרכון: על ידי קבלת התעודה המקורית מפולין.

קביעת תור לשגרירות פולין בישראל לשם קבלת הדרכון: יש לקבוע תור באתר האינטרנט של הקונסוליה.

הוצאת הדרכון הפולני: על ידי השגרירות הפולנית. יש לגשת לשגרירות עם הטופס עבורה, עם המסמכים לדרכון, עם תעודת האזרחות הפולנית המקורית ועם שתי תמונות פספורט. כמו כן, בשגרירות יש לשלם אגרה.

כמה זמן לוקח להוציא דרכון פולני?

הזמן שלוקח להוציא דרכון פולני אינו קבוע, והוא תלוי בגורמים שונים, כמו מורכבות התיק, או מהירות השגת המסמכים הדרושים (השלב השלישי), התלויה במעוניין בדרכון. ואולם, רבים מהשלבים לוקחים לרוב זמן קבוע:

  • בדיקת זכאות מקיפה יותר: בין יומיים לשלושה.
  • הגשת בקשה רשמית לקבלת אזרחות פולנית: לרוב, בין חצי שנה לשנה – תלוי במידת מורכבות התיק.
  • אישור האזרחות הפולנית: כחודש.
  • קביעת תור בשגרירות פולין בישראל לשם קבלת הדרכון: מרגע הגשת המסמכים בשגרירות ועד לקבלת הדרכון, עוברים לרוב שבועיים-שלושה שבועות.
  • הוצאת הדרכון הפולני: ישנם אנשים שכדי שיקבלו דרכון פולני דרוש מסמך אחד, וישנם כאלה שלשם כך דרושים ארבעה מסמכים. רישום כל מסמך לדרכון אורך כחודש. כלומר, שלב הוצאת הדרכון הפולני יכול לקחת חודש בלבד אך גם יכול לקחת ארבעה חודשים.

האם חייבים לוותר על האזרחות הישראלית?

אמנם, כאמור, רצונם של הישראלים להוציא דרכון פולני, הולך וגובר. לצד זאת, ישנם ישראלים רבים ששוקלים להוציא דרכון פולני, בסופו של דבר נמנעים מכך, עקב החשש שאם יוציאו דרכון שכזה – הם יצטרכו לוותר על אזרחותם ישראלים.

בפועל, אין כל סיבה לחשש זה – שכן אזרח ישראלי שמוציא דרכון פולני, , אינו חייב לוותר על אזרחותו הישראלית.

3 יתרונות משמעותיים למחזיקי דרכון פולני

כאמור, אחד היתרונות המשמעותיים שיש למחזיקי דרכון פולני על פני מחזיקי דרכון אחר, הוא היעדר החובה לוותר על האזרחות הישראלית. ואולם, ישנם יתרונות משמעותיים שיש למחזיקי דרכון פולני על פני כל אדם, למשל:

  1. פולין היא חברה באיחוד האירופי: נכון לכתיבת שורות אלה, ישנן 27 מדינות בלבד החברות באיחוד האירופי, ופולין היא אחת מהן. עקב כך, כל אדם שמחזיק בדרכון פולני רשאי לחיות, ללמוד ולעבוד בכל מדינה החברה באיחוד האירופי.
  2. פטור מויזה: כל אדם שמחזיק בדרכון פולני יכול לטוס לכ-160 מדינות בעולם, וביניהן ארצות הברית, ללא צורך בויזה, ובכך נחסך ממנו הליך בירוקרטי ארוך ויקר.
  3. קבלת פיצוי על רכוש שנגזל בשואה: רבים משורדי השואה הישראלים נולדו בפולין, ופולין היא אחת המדינות שאיבדה כמות יהודים גדולה ביותר בזמן השואה. דרכון פולני יכול בהחלט לתרום להצלחה בתביעות המוגשות לשם קבלת פיצוי על רכוש שנגזל בשואה, שכן כך ניתן להוכיח שמגיש התביעה/משפחתו של מגיש התביעה חיו בזמן השואה בפולין.
  4. אפשרות ללימודים ברחבי מדינות האיחוד האירופי בחינם או מחיר מסובסד, ואפשרות לעבוד ברחבי השוק האירופי.

ניווט מהיר לקביעת תור לשגרירות פולין

ליצירת קשר

כתובת: מגדל היובל ק' 9, עין הקורא 10, ראשל”צ

טלפון: 077-9974549

פקס: 03-9563287

דוא"ל: