חידוש דרכון פולני (איך מחדשים, אילו מסמכים צריך כדי להוציא דרכון פולני וכד')

בשנים האחרונות יותר ויותר ישראלים מעוניינים בהחזקת דרכון פולני. במאמר זה אציג את הדברים החשובים שיש לדעת באשר להוצאת דרכון פולני, חידושו וכיו"ב.

איך מוציאים דרכון פולני?

קודם כל, מי שמעוניין להוציא דרכון פולני צריך לוודא שהוא זכאי לאזרחות פולנית. אזרחות פולנית מוענקת בהתאם לחוק האזרחות הפולני. גם אדם שלא נולד בפולין, יוכל להיחשב מלידה לאזרח פולני, אם לפחות אחד משני הוריו הוא אזרח פולין.

כמו כן, סעיף 8 לחוק האזרחות הפולני, מסביר שגם אדם שכלל לא זכאי לאזרחות פולנית מלידה, יוכל לקבל אזרחות פולנית, אם יוכיח שהוא גר בפולין בחמש השנים האחרונות ושהוא מחזיק באישור תושבות. ייתכן שכאשר הוא יבקש דרכון פולני, הוא יצטרך להציג מסמכים המעידים על ויתור על אזרחותו הזרה. כמו כן, האזרחות הפולנית תחול גם על ילדיו – כל עוד הם תחת חסותו וגרים פולין.

כמו כן, המבקש יוכל לקבל אזרחות פולנית גם אם יוכיח לרשויות הפולניות שהוא צאצא של אדם שהייתה לו אזרחות פולנית, ושכל הצאצאים של אותו אדם לא איבדו את אזרחותם הפולנית. עם זאת, ניתן לקבל אזרחות פולנית גם אם אחד מהצאצאים איבד את אזרחותו הפולנית, כל עוד זה קרה לאחר שלילדו מלאו 18.

למה כדאי להחזיק בדרכון פולני?

כדאי להחזיק בדרכון פולני היות ופולין היא חברה מלאה באיחוד האירופי, דבר המאפשר למחזיקים בדרכון פולני לחיות, ללמוד ולעבוד בכל אחת מ-27 המדינות החברות באיחוד האירופי. בנוסף, דרכון פולני מגביר את הסיכויים לקבל פיצויים על רכוש שנגזל בשואה, ומייתר את הצורך בויזה לארה"ב.

אילו מסמכים צריך כדי להוציא דרכון פולני?

לרוב, המסמכים הדרושים להוצאת דרכון פולני עשויים לכלול את המסמכים הבאים: תעודה המעידה על אזרחות ישראלית של המזכה, תעודה המעידה על שינוי שם של המזכה, "תעודת נישואין של המזכה, ככל וישנם, כל מסמך פולני שיש בידי המשפחה, תעודת לידה של המבקש, וכן סריקת דרכון של המבקש ושל בן/בת זוגו.

איך מחדשים דרכון פולני?

יש להגיע לקונסוליה לאחר קביעת תור שגרירות פולין, ולהגיש בקשה לחידוש. יש לציין, שהמסמכים הדרושים להוצאת דרכון פולני, אינם בדרך כלל דרושים לצורך חידושו.

אם אני זכאי לדרכון פולני, האם גם בן/בת זוגי זכאי/ת לכך?

לא, אך ניתן לקבל היתר שהייה ועבודה במדינה בה מתגורר/ת בן/בת הזוג הפולניים. אם המבקשים גרים בפולין, זמן ההמתנה להגשת הבקשה להענקת האזרחות הפולנית הוא כשלוש שנים לפחות.

לסיכום, ניתן להיות זכאי לאזרחות פולנית מלידה – כל עוד לפחות אחד מהורי המבקש הוא אזרח פולין. גם אדם שלא זכאי לאזרחות פולנית מלידה, יוכל לקבל אזרחות פולנית – אם יוכיח שהוא גר בפולין בחמש השנים האחרונות ומחזיק באישור תושבות.

בנוסף, אדם יכול לקבל אזרחות ודרכון פולני אם יוכיח לרשויות הפולניות שהוא צאצא של אדם שהייתה לו אזרחות פולנית, ושאדם זה, ואף אחד מצאצאיו עד למבקש, לא איבד אזרחות זו. כדאי להחזיק בדרכון פולני ממספר סיבות, המרכזית שבהן היא חברותה של פולין באיחוד האירופי, דבר המאפשר למחזיקים בדרכון פולני לחיות, ללמוד ולעבוד בכל אחת מ-27 המדינות החברות באיחוד האירופי.

כדי להוציא דרכון פולני דרושים מספר מסמכים, אך הם אינם דרושים כשמדובר בחידוש הדרכון בלבד – אז צריך רק להגיע לקונסוליה לאחר קביעת תור ולהגיש בקשה לחידוש. אזרחות פולנית לא עוברת בשום שלב לבני זוג אלא אם כן בני הזוג עוברים לגור בפולין לתקופה של לפחות 3 שנים, אך ניתן לקבל היתר שהייה ועבודה במדינה בה מתגורר בן/בת הזוג הפולניים.

ליצירת קשר

כתובת: מגדל היובל ק' 9, עין הקורא 10, ראשל”צ

טלפון: 077-9974549

פקס: 03-9563287

דוא"ל: