חוק האזרחות הפולנית – 3 סעיפים שחשוב להכיר

מאז הצטרפות פולין בשנת 2004 לאחת ממדינות האיחוד האירופאי, היא הפכה ליעד אטרקטיבי במיוחד. יותר ויותר ישראלים אשר להם שורשים פולניים מתעניינים בתהליך הוצאת הדרכון הפולני.

חוק האזרחות הפולנית - 3 סעיפים שחשוב להכיר

כיום, אזרחות פולנית מעניקה למחזיקים בה את כלל ההטבות לה זכאים אזרחי מדינות האיחוד האירופאי. חוק האזרחות הפולנית מבוסס על עקרון דין הדם והוא הקובע מי נחשב לאזרח מדינת פולין. במשך השנים עבר החוק מספר גלגולים: בינואר 1920, בינואר 1951 ובאוגוסט 1962. בנוסף, בחודש אוגוסט 2012 נוסף החוק שתקף עד היום.

עיקרי חוק האזרחות הפולנית

אזרחות מלידה

כאשר שני ההורים אזרחי פולין – ילד הנולד להורים שהם אזרחי פולין יחשב לאזרח פולני מלידה וזאת גם אם לא נולד בפולין.

כאשר אחד מההורים אזרח פולין – ילד להורים שאחד מהם אזרח פולין והשני אזרח מדינה אחרת, או שאזרחותו אינה ידועה, גם הוא מקבל אזרחות פולנית מלידה.
הורי הילד יכולים להגיש בקשה לקבלת אזרחות אחרת ככל שהם חפצים בכך וזאת בתוך 30 יום מיום הלידה.

חשוב לדעת – ילד שנולד להורים אזרחי פולין אשר וויתרו על אזרחותו הפולנית, יוכל לשוב ולרכוש את אזרחותו הפולני לאחר גיל 16 ולפני שימלאו לו 17 וחצי שנים.

אזרחות מכח אזרוח – סעיף 8 לחוק

גם אדם אשר אינו זכאי לקבלת אזרחות פולנית מכח לידתו יכול ויהיה זכאי לקבל אזרחות פולנית, וזאת אם יוכיח שבחמש שנים האחרונות הוא גר בפולין ובידיו אישור תושבות.
על המבקש יהיה להגיש בקשתו ובמסגרתה להציג מסמכים שונים המצביעים על וויתור האזרחות הזרה במידת הצורך. ככל שלמבקש יש ילדים המתגוררים בפולין והם תחת חסותו, האזרחות תחול גם עליהם.

קבלת אזרחות מכח אזרחותו של אחד מאבות המבקשים

אזרחות ודרכון פולני, ניתן לקבל באמצעות הוכחה לרשויות הפולניות של שני דברים:

שאחד מאבותיו של המבקש היה אזרח פולני

שהאזרח המקורי ו/או אחד מצאצאיו בשרשרת הדורות עד למבקש, לא איבד את אזרחותו הפולנית בנסיבות הקבועות בחוק הפולני.

יחד עם זאת, אם איבוד האזרחות של אחד מאבות המבקש התרחש לאחר שמלאו לילדו 18 שנים, הדבר לא יפקיע את זכותו של המבקש לקבלת האזרחות.

אובדן אזרחות פולנית

ישנם מקרים שונים בהם עלול אזרח פולני לאבד את אזרחותו. כדאי להכיר מקרים אלו אשר עלולים לשלול מכם את האפשרות להיות אזרחי פולין ולקבל את הדרכון הנכסף.

קבלת אזרחות רק למי שהוריו היו נשואים – אדם הנולד לפני כניסתו לתוקף של החוק שחוקק בשנת 1951, יוכל לקבל באופן אוטומטי אזרחות פולנית רק בתנאי שהוריו היו נשואים. במצב בו הוריו לא היו נשואים ירש האדם את האזרחות של אמו בלבד.

רכישת אזרחות זרה לאור שינוי גבולות – במידה ואדם רכש אזרחות זרה לאור שינוי גבולות כתוצאה ממלחמת העולם השנייה, או שאדם החזיק באזרחות של מדינה אחרת הוא יאבד את האזרחות הפולנית שלו אם לא חזר לפולין עם תום מצב המלחמה.

אובדן אזרחות פולנית לאור הפרת אמונים – מצב אומנם נדיר אשר עלול לשלול מאזרח פולני את אזרחותו והוא מתייחס למקרים בהם אדם בגד או ערק בזמן מלחמה או פעל בניגוד לאינטרסים של המדינה.

במהלך השנים עבר חוק האזרחות הפולנית מספר שינויים. התוצאה הינה שכיום קיימים שלושה חוקים הקובעים ביחד את זכאותו של אדם וצאצאיו לקבלת אזרחות פולנית. על מנת להוציא דרכון פולני בדרך הקלה והמהירה בהצלחה מרובה מומלץ מאוד להיוועץ בעורך דין בעל ניסיון הבקיא בחוק הפולני ומכיר אותו על כל צדדיו.

כאמור, האזרחות הפולנית מקנה לאזרחיה את הזכות להוציא דרכון פולני וליהנות משלל ההטבות להם זוכים אזרחי מדינות האיחוד האירופאי וביניהן:

  • לימודים מסובסדים במוסדות להשכלה גבוהה ברחבי אירופה.
  • חופש תנועה בין מדינות האיחוד האירופאי.
  • הקלות בהוצאת ויזה למדינות שונות וכניסה לארה"ב ללא צורך באשרה (ויזה).
  • מגורים ברחבי אירופה.
  • רכישת נדל"ן ללא שותף מקומי.
  • תעסוקה בכל אחת ממדינות החברות באיחוד.

ליצירת קשר

כתובת: מגדל היובל ק' 9, עין הקורא 10, ראשל”צ

טלפון: 077-9974549

פקס: 03-9563287

דוא"ל: