חייב מוגבל באמצעים

חייב בהוצאה לפועל שנגדו יותר מתיק אחד ומשאין ביכולתו לשלם את חובותיו בתקופה הקבועה בחוק ההוצאה לפועל, רשאי להגיש בקשה להכרזה כחייב מוגבל באמצעים. ההכרזה יכולה להיעשות לבקשת חייב, נושה או ביוזמת רשם ההוצאה לפועל. משמעות ההכרזה הוא איחוד תיקי ההוצאה לפועל כנגדו והטלת מגבלות על החייב כגון חייב מוגבל בבנק, עיכוב יציאה מהארץ ועוד. משנפתח תיק איחוד, לא יכול כל נושה של החייב לפעול נגד החייב אלא רק דרך תיק האיחוד. עלות ההליך נמוכה יותר מעלות הליכי פשיטת רגל.

הפטר לפי חוק ההוצאה לפועל לחייבים מוגבלים באמצעים

המסלול המקביל הוא הבקשה להכרזה על החייב כחייב מוגבל באמצעים בפני רשם ההוצאה לפועל. חייב מוגבל באמצעים זכאי לעיכוב בהליכים מסויימים. ישנם משתנים וגורמים שונים המשפיעים על ההחלטה באיזה הליך לפתוח, כמו גם שיקולי עלויות המבדילים בין שני ההליכים: עלות פשיטת רגל הינה גבוהה יותר מעלות הכרזה על חייב מוגבל באמצעים.

לפי תיקון 47 לחוק ההוצאה לפועל (הוראת שעה), יכולים חייבים מוגבלים כמשמעם בחוק ההוצאה לפועל, להגיש בקשה להפטר מחובותיהם בדומה להליך לפי פקודת פשיטת הרגל והחייב מופטר מכל חובותיו, מלבד חובות שאינם בני הפטר כגון חוב מזונות. מדובר בהוראה שעה שתקפה ל-3 שנים מיום 6.9.2015.

תנאים למתן צו הפטר לפי חוק ההוצאה לפועל:

  1. המבקש הוא חייב מוגבל באמצעים והוכרז ככה לפחות בארבע שנים שקדמו להגשת הבקשה.
  2. בעת הגשת בקשת ההפטר לא עלו סך חובותיו על 800 אלף ש"ח.
  3. אין לחייב נכסים בעלי ערך הניתנים לעיקול. למעט משכורת או הכנסה אחרת שהוא זכאי לה.
  4. החייב עמד בצו התשלומים שניתן נגדו ב-3 שנים שקדמו להגשת בקשת ההפטר אלא אם כן הוא לא עמד בצו התשלומים בשל נסיבות חריגות או רשם ההוצאה לפועל שוכנע כי אי העמידה בצו התשלומים נבע מהרעה ממשית במצבו הכלכלי.
  5. לא עומדת נגד החייב בקשה לפשיטת רגל.
  6. לא ניתן נגדו צו כינוס נכסים והוא לא הוכרז כפושט רגל לפי פקודת פשיטת הרגל ב-5 שנים שקדמו לבקשת ההפטר ו\או לא נדחתה בקשתו לצו כינוסאו לפשיטת רגל.
  7. לא ניתן לחייב צו הפטר בפשיטת רגל.

חייב מוגבל באמצעים: חובה לדעת!

  • בהליך "חקירת יכולת" קובע רשם ההוצאה לפועל את יכולת ההחזר של החייב ונותן צו תשלומים שהחייב צריך לעמוד בו.
  • הכרזה של חייב מוגבל באמצעים מחייבת רישום ב״מרשם המוגבלים באמצעים״ שהינו מסמך החשוף לציבור.
  • על חייב מוגבל באמצעים מוטלת הגבלות כמו עיכוב יציאה מהארץ, איסור על שימוש בכרטיס אשראי, ועוד.

 

 

מקרה לדוגמא

אדם שמבקש הכרה כחייב מוגבל באמצעים יוגדר ככזה ואופן תשלומיו וארכתם יעשו בהתאם לגובה החובות שלו. למשל, אדם שיש לו חובות של פחות מ20,000 ש״ח יפרוש את תשלומיו על פני שנתיים, ואילו אדם שחייב יותר מ100,000 ש״ח ישלם תשלומים בתקופת פירעון של ארבע שנים.

המלצה

לצערי הרב נקלעתי למצב בו היו לי חובות בשווי 80,000 ש״ח שלא יכולתי להחזיר, והמערבולת המלחיצה הזו הלכה והסתבכה. יש לי שלושה ילדים ואישה, הייתי איש עסקים מצליח והיה לי מאוד קשה לקבל את המצב הקשה שהגעתי אליו. באמצעות עו״ד עמיחי זילברברג הצלחתי לקבל הכרזה כחייב מוגבל באמצעים ובכך לעיכוב הליכי ההוצאה לפועל שננקטו נגדי. עו״ד זילברברג ליווה אותי מקצועית ובנוסף גם מנטאלית, ולמעשה הציל אותי מהבור השחור שנקלעתי אליו, וממנו אני כיום יוצא לאט לאט.

שאלות נפוצות

  • מי מאשר את ההכרה של אדם כחייב מוגבל באמצעים?

    רשם ההוצאה לפועל מעניק את ההכרזה, לאחר בחינת מצבו הכלכלי ויכולת ההחזר של החייב.

  • מה הם החסרונות הקיימים בסטטוס של חייב מוגבל באמצעים?

    חייב מוגבל באמצעים הוא הקלה והצלה לאדם שנקלע לחובות, אך הסטטוס כרוך בחסרונות כמו חשיפה מלאה בפני גורמים שונים, הגבלות על אשראי , פתיחת חשבון בנק, עיכוב יציאה מהארץ ועוד.

  • האם בכדי לעתור להכרה כחייב מוגבל באמצעים צריך להיעזר בעו״ד?

    כן, רצוי מאוד להיעזר בעורך דין המתמחה ומכיר את תחום ההוצאה לפועל.

  • באם רשם ההוצאה לפועל לא אישר את הבקשה להכרזה על חייב מוגבל באמצעים, האם ניתן לערער על כך?

    ניתן להגיש בקשת רשות ערער לבית משפט השלום.

ליצירת קשר

כתובת: מגדל היובל ק' 9, עין הקורא 10, ראשל”צ

טלפון: 077-9974549

פקס: 03-9563287

דוא"ל: